Wednesday, 9 January 2013

~ TAHUN 2013 TAHUN PERUBAHAN ~

Assalamualaikum w.r.t ...

Tidak terlambat rasanya untuk mengucapkan salam tahun baru 2013. Moga tahun ini memberikan seribu impak berbeza dalam arus perubahan diri .Jua agar layar kehidupan terus di pacu pada arah yang benar , tidak tersesat malah tidak juga tenggelam melawan badai . Harapan agar layar itu terus bergerak , mengikut angin PERUBAHAN bermula dari diri , keluarga , masyarakat jua negara semata-mata untuk ISLAM insyallah .

Dari dulu sikapnya malas solat , kini kerap solatnya jemaah di masjid . Halim (bukan nama sebenar)  seorang yang rajin . Ibadahnya jaga . Percakapannya juga mulia . Tingkahlakunya indah , sopan & berbudi .Tampak beriman . Kini dia menjadi baik . Tidak lagi seperti dirinya dulu . Nakal , kuat berfoya , merokok , pakai seluar pendek, solat fardhu pun jarang  ... Ya , Halim telah berubah !

Contoh mudah di atas adalh perungkai persoalan mengenai apa itu PERUBAHAN . Halim telah berubah . Dari yang buruk kepada yang baik . Jua mungkin akan menjadi lebih baik malahan yang terbaik . Dari sesuatu kepada sesuatu yang lain , tafsir ringkas PERUBAHAN . Begitu juga perihal cerita Halim . Dia telah merubah diri mahupun sikapnya . YA , PERUBAHAN .

Atau .., 
Halim boleh BERUBAH sikapnya seperti yang dulu . boleh jadi !

..................................................

Cukup ! sudah terang , nyata tanpa bersuluh lagi tentang definasi PERUBAHAN . Mudah faham bukan ? Baiklah , pendahuluan seakan hangat mentari , tapi lontaran topik yang akan aku kongsikan bukanlah hebat mana pun . Cuma berkenaan tentang azam , tekad yang perlu aku capai untuk misi tahun 2013 ini .

TAHUN 2013 TAHUN PERUBAHAN !

Melihat kepada status aku sebagai seorang mahasiswa , teringat slot motivasi ketika program SMTB '12 di Hulu Langat . Masa itu Pak Engku adalah motivatornya . Beliau dulu adalah aktivitis mahasiswa . Pengalamannya dalam kancah aktivisme di kongsi , buat darah muda aku berderau . Lagi-lagi statusku sebagai mahasiswa , jadi pemangkin jiwa muda terbakar membara . Paling lekat dalam minda , sewaktu beliau mengolah maksud mahasiswa .Dalam penerangan soal definasi mahasiswa katanya , siswa/siswi adalah pelajar yang belajar di IPTA/IPTS . Tapi persoalannya kenapa di tambah 'maha' pada perkataan mahasiswa itu ? 

Suku kata 'Maha' dalam perkataan mahasiswa adalah satu penghormatan masyarakat. Pengiktirafan paling tinggi buat golongan pelajar di IPT , berbezanya dengan pelajar yang berada di peringkat rendah mahupun menengah . Seolah mahasiswa adalah wakil pelajar kepada masyarakat umum . Suara mahasiswa dalam merespon suatu isu juga dikira keramat . Patut di beri perhatian & tidak di pandang enteng .Teringat peristiwa gerakan mahasiswa  pada tahun 1969 , tika mana mahasiswa melihat pihanraya waktu itu banyak mencetuskan perpecahan kalangan kaum , maka di ambil pendekatan pelbagai termasuk mendesak Tunku Abdul Rahman turun berundur dari bangku nombor satu negara masa itu akhirnya berjaya .Sehingga pada tahun 1971 , kerajaan menubuhkan AUKU sebagai 'pagar' menyekat aktivitisme golongan mahasiswa hingga kini . Nah , betapa hebat suara keramat mahasiswa !

Sedikit perkongsian mengenai gerakan mahasiswa di Malaysia . Belum di olah mengenai peristiwa Baling 1974 , Ops Kriket 1997 dan pebagai lagi siri perjuangan mahasiswa di Malaysia . Memperlihat bahawa kepekaan mahasiswa terhadap isu sekeliling , sebagai ejen 'semak dan imbang' pentadbiran universiti jua negara & menjadi 'third force' dalam mengkritik lalu menyatakan solusi bagi mencapai keputusan negara . Lihatlah hebatnya mahasiswa !

Sebagai mahasiswa , aku kembali menoleh pada diri . Seolah jauh bagai bumi dengan matahari . Atau mungkin lebih jauh lagi . Memperlihat sikapku terkini , masakan boleh mencapai tahap mahasiswa yang mampu menggegar negara . Nama-nama tokoh perjuangan mahasiswa sperti Syed Hamid Ali , Adi Satria ,Abdul Rahman Rukhaini , Safwan Anang , Fazli Halim & lain-lain perintis perjuangan jauh sikapnya seperti aku . Cuba lihat agama , displin diri , ibadah , pengetahuan umum mahupun pencapaian akedemik kita ? Adakah aku sebagai mahasiswa yang mampu membuka mata negara malah dunia ? Baiklah , cuba review kembali rutin harian kita . Kira balik berapa banyak masa rugi , berapa banyak masa berfaedah . Tolak masa kelas kuliah . Ok .. Ada masa ulangkaji pelajaran ? emmmm .... masa untuk beribadah ? baca buku ilmiah selain buku kuliah ? masa untuk ilmu kepimpinan ? ilmu agama ? isu semasa ? aiyaaa ~

Universiti adalah lubuk ilmu . Tempat yang mana variasi ilmu itu wujud & banyak . Bilamana kita adalah si pemancing , maka aneka jenis ilmu itu umpama variasi ikan yang ada . Umpama keli ,patin , kelah ikan yu & sebagainya . Universiti ibarat sungai/tasik/lautnya .Tapi, aku melihat kebanyakan rakan mahasiswa hanya memfokuskan skop pembelajarannya dalam bidang yang di ambil . Tujuan ke menara gading adalah semata untuk belajar apa ada dalam silibus pelajarannya , itu sahaja .Silap . Anda bukan di programkan umpama ROBOT , belajar ikut silibus , kerja ikut silibus . Tidak tuan-tuan . Di universiti , anda perlu belajar semua jenis pelajarannya yang boleh anda jumpa . Contoh ilmu berniaga , komunikasi , kepimpinan , pertahanan diri , penulisan , pengucapan awam & politik sekalipun . Kenapa ? kerana anda adalah MANUSIA , & anda hidup dengan MANUSIA . Anda juga tidak boleh meramal masa depan anda . Lihat sahaja peratusan graduan yang mengaggur , adakah 100% anda yakin anda akan jadi engineer ? Wallahualam ~

Nyata , tahun 2013 adalah tahun perlunya aku berubah . Bukan setakat dari aspek pembudayaan ilmu , malah sikap mahupun kesulurahan muwasafat tarbiyah perlu di pertingkat agar menjadi individu MUSLIM yang sejati . Moga Allah bagi kekuatan untuk aku berubah menjadi lebih baik . Bermulanya kemenangan ISLAM di DUNIA adalah bermula dengan DIRI sendiri. JOM UBAH ! 




     


  




  

2 comments:

Keju Roti said...

InsyaAllah sme2 kte brubah..dr mata turun ke tinta dr tinta turun ke lembar (ιº o º)!

Shaiful Idlan said...

yeap .. study2 ! :D

Post a Comment