Saturday 29 December 2012

~UCAPAN KEBARA SEMPENA FINAL EXAM~

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.r.t.

Setinggi-tinggi melafazkan rasa syukur kehadrat Illahi atas pemberian nikmat 'nafas' untuk meneruskan pelayaran kehidupan di muka bumi ini . Jua selawat & salam kepada junjungan besar Rasulullah SAW serta kaum kerabat Baginda.

Debaran imtihan akhir sem semakin rancak . Masing-masing 'mengasah senjata' melakukan persediaan terakhir. Ke hulu ke mari rata-rata menggalas buku .Ada yang berjumpa pensyarah , berdiskusi bersama bulatan sahabiah, jua ada menyepi di dalam kamar sendiri . Tutorial ,internet , buku-buku rujukan , soalan test mahupun soalan final exam yang lepas di jadikan sumber sebagai latihan kendiri .  Perpustakaan , masjid , tempat diskusi pelajar jadi tumpuan tika ini .Rakan-rakan mahasiswa di UMP di dalam mood studi . Moga di permudah segalanya .

Di dalam persediaan mutakhir ini , tidak salah rasanya untuk kita kembali bermuhasabah perihal kehidupan kita di alam kampus ini . Pernahkah terdetik dalam hati kita , adakah kita menjadi mahasiswa yang hanya tertumpu belajarnya di alam pengkuliahan semata ? Celik mata , mandi , pukul 8 , bergesa ke kuliah .. tamat kuliah , makan , studi , kembali semula atas tilam . Benarkah ? Atau belajar kita di universiti ini hanyalah persediaan untuk ke tempat kerja ? belajar , masuk persatuan ,pandai bersosial , celik organisasi , cukuplah .... Betul ? 

Betulkan balik niat kita .Ayuh kembali rujuk Hadis pertama dalam Hadis 40 Imam Nawawi , perihal ikhlas . Petikan hadis Rasulullah SAW :
Sesungguhnya setiap  perbuatan tergantung niatnya.  Dan  sesungguhnya  setiap  orang  (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan.

(Riwayat Bukhari & Muslim)

Ya, ikhlaskan kembali niat kita . Pusarkan niat kita hanya pada yang Maha Satu .Apa guna belajar tanpa ganjaran di sisi Allah. Belajar untuk kepentingan diri , tanpa meletakkan Islam sebagai tujuan utama , seolah kosong . Kita hanya dapat apa yang kita impikan . Kehidupan di alam kampus selesa mengikut apa yang kita dambakan . Tanpa aplikasi pembelajaran ke medan perjuangan dakwah, tarbiyah mahupun siyasah dalam memartabat kalimah Allah , kita di anggap masih belum terima cabaran & mehnah dalam berjuang . Kembalilah kepada tujuan asal hidup di muka bumi , moga Allah menerima amalan kita.

Mewakili saff kepimpinan KEBARA 2012 - 2013 , dengan ini mengucapkan SELAMAT MENGHADAPI IMTIHAN kepada semua rakan seperjuangan .Jangan lupa persediaan peralatan imtihan (pen,pensel , pengasah , slip dll. ) Maaf jika ada sebarang kekhilafan sepanjang sem ini , moga semua di permudah olehNya !   

من جد وجد ومن زرع حصد

'BERSAMA MENYEMARAKKAN BAHASA ARAB'

SHAIFULLAH IDLAN BIN ROZLAN 
PRESIDEN 
KEBARA UMP 2012 - 2013
Blok Q34-01 KK2








No comments:

Post a Comment