Saturday, 8 December 2012

~ SAPU SAWANG ~

Assalamualaikum wrt .

Alhamdulillah di beri ruang & peluang untuk terus hidup di bawah rahmat Allah ..setiap sedutan nafas , nikmat kesihatan , penglihatan yang tiada penghadang mahupun apa jua nikmat harus kita syukuri, & jangan di lupa tujuan sebenar hidup kita di muka bumi ini , kita hanya hambaNya .

 Syukur sebenarnya masih di beri masa untuk 'menyapu sawang' di blog sambil menghirup neslo ais free tika ini , di samping menyambung semula penulisan blog yang telah lama aku tinggalkan. Agak lama tidak beri perhatian di ruang penulisan aku ni , entah apa terlalu sibuk sehingga medium ini tidak ku hiraukan lagi . Sementara menunggu masa yang sedikit untuk masuk waktu Zohor ni , rasanya ingin berkongsi sedikit pengalaman kecil yang rasanya sahabiah sekelian boleh ambil iktibar .

Ceritanya di sebuah kafe,waktu tengahari .Saat aku bersama rakan2 seperjuangan (dalam 5-6 orang ) sedang leka berbual sambil menikmati hidangan tengahari ,tiba seorang rakan lain baru selesai membeli hidangan & menuju tempat kami berkumpul . Seakan menerima kepulangan tentera baru balik perang , kami tiba2 bersorak tika rakan itu hampir pada kami . Entah , tiba2 kami bersorak menyepik .Mungkin sebab Ukhuwah (sangat ) , kami dah terbiasa dengan perangai mcm tu .Orang2 lain dalam kafe pandang pelik, tapi kami buat tak tahu . Lalu rakan itu duduk bersama kami .

Seorang rakan lain yang bersama kami dari awal lagi , (John Terry bukan nama sebenar) , tunduk . Muka dia  malu . Aku hanya memerhati Terry , dia masih diam membisu . Waktu itu rakan2 yang lain masih bergelak senda . Terry masih buat tak endah . Di biarkan dirinya bersama lamunannya .

2 minit berselang , Terry tiba2 memulakan perbualan dengan soalannya . Soalannya mcm mudah , di tanya pada seorang rakan yang sedang leka hirup sup nasi ayam . ' macamane kita nak tegur orang couple ye ? ' haaa , rakan tu jawab dengan hadis Rasulullah S.A.W. ,


“Barang siapa yang mengetahui kemungkaran (hal yang tidak benar) maka hendaklah ia merubahnya dengan tangannya, kalau tidak bisa (dengan tangan) maka hendaklah merubahnya dengan lesan, kalau tidak bisa maka hendaklah merubanya dengan hati. Tetapi ingatlah bahwa orang yang merubah kemungkaran dengan hati adalah yang yang paling lemah imannya”.


emm , aku mengangguk setuju . Dalam hati , memuji kehebatan rakan aku yang menjawab persoalan tadi . Tapi , Terry seakan tak berpuas hati . Terry kata betul , tapi dia nak jawapan yang lebih baik , agaknya .Dia ajukan soalan itu pada rakan2 yang lain ,& hampir semua menyokong hujah dari rakan yang satu itu , siap buat keterangan panjang lebar tentang hadis tu . 'Jawapan korang semua betul , tapi ada satu yang tak kamu semua sebutkan ... 'Ada yang bagi jawapan berbeza , tapi berlainan dengan jawapan Terry yang satu ni . emm ,agak2 apa dia ye ??

TUNJUKKAN AKHLAK YANG BAIK ........

 peng , peng , peng ,.. peluru pintball menembusi pakaian kebal pemain2 paintball . Rakan2 lain tunduk , terasa , termasuklah aku . Kesan itu lebih mendalam tusukannya lebih2 lagi kepada PASUKAN SORAK . Aiyaa , baru nak rasa malu , tadi tak . Hah , Terry pun apatah lagi , terus mengolah panjang jawapan yang dilontarkan pada kotak hati kami sebentar tadi . Kami pulak yang tunduk membisu , tadi si Terry . Membisu selama 2 minit , aku pohon untuk undur diri , alasan ada kerja yang perlu di settlekan :P

Saat aku berjalan menuju destinasi seterusnya , aku berfikir sendiri . Bagaimana kita sendiri nak tegur rakan kita yang terjebak dalam lembah kemaksiatan , sedangkan kita sendiri tidak ada sifat yang perlu untuk mereka contohi kita ? Mereka yang jatuh ke lembah kejahatan (mad'u) akan menilai pendakwah (da'ie) mereka . 'Cet. nak tegur aku tak solat kau sendiri suka kacau anak dara orang '. 'Eh , kau nak tegur aku keluar ngan anak dara orang ? eh kau tu kerja assigment pun  tiru aku hahaha ' . Ambik kau da'ie2 sekalian ! nak jawab apa ?  10 muwasafat tarbiyah , Akhlak Yang Mantap (Matin-ul Khuluq)     pun x settle2 lagi  . Kata pendakwah . Emm , memang malu . Tapi , memang patut rasa MALU . Dan peristiwa itu jadi memori untuk aku , sampai sekrang aku masih terkasima dengan ibrahnya . Syukran Terry !


Ingat lagi kisah seorang wanita tua yang sering menyakiti Rasulullah SAW?
Seorang wanita tua selalu menyakiti Baginda dengan meletakkan duri, najis dan lain-lain halangan di jalan yang selalu dilalui oleh Rasulullah SAW. Namun Rasulullah SAW tidak bertindak balas, Bagindai SAW sentiasa bersabar. Akhirnya apabila wanita tua itu sakit, Rasulullah SAW menziarahi dan merawati menunjukkan kasih sayang terhadapnya,dengan keperibadian mulia yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW,lalu terbukalah pintu hidayah lantas wanita tua tersebut memeluk Islam di tangan Baginda.





Rasanya cukup sampai di sini mungkin perkongsian kita bersama . Neslo free ni pun dah habis ,dan Zohor yang ku tunggu munculnya itu akhirnya menjelma kembali . Moga kita dapat iktibar dari kisah ini . JOM SOLAT !

      



       

4 comments:

an0k.ummi.abi said...

mantap sheikh!

light of leader said...

teruskan sebar2 nasihat yang berguna sahabat...

Shaiful Idlan said...

insyallah

TheThornyMe said...

alhamdulillah, dpt bljr something..
life.is.a.learning.process

Post a Comment