Saturday 31 December 2011

~2012: KiaMaT ??~

SALAM FOR ALL..
Tahun 2011 telah meninggalkn kita.2012 pula sudah menjelma.( 2011 kata 'bye2', 2012 kata 'hye2' ).Sesungguhnya pelbagai kenangan manis pahit, ranjau duri yang telah daku alami dalam tahun ini untuk cuba mentranformasikan diri menjadi lebih baik dari yang berlalu.Bukan mudah untuk mematangkan diri.Fikiran perlu sentiasa bersih.Cuba untuk menjadi lebih bertanggungjawab lagi2 kepada diri sendiri bukan mudah seperti yang di sangka.Sungguh,perlu berkorban apa shaja;masa atau harta untuk agama memang perkara dari mata sia2,tapi hakikat mulia di sisi Sang Pencipta.SELAMAT DATANG TAHUN BARU 2012,tranformasi baru,tekad baru,azam baru,jiwa baru & semangat juga haruslah baru untuk menjana sahsiah baru dalam diri ini.INSYALLAH..^^


Alhamdulillah,selepas solat Maghrib tadi sempat juga menghadiri sedikit santapan rohani dari Ustaz Kamil (UMP).Dengar saja tajuk,wah....DUNIA KIAMAT 2012 : FAKTA @ AUTA ? memberikan gmbaran jelas kuliah malam ni seakan menarik minat pelajar lagi2 penceramah(Ustaz Kamil) di kenali dengan dengan perwatakan yang bersahaja dlam penyampaian beliau.

Antara isi kuliah yang sempat aku catit untuk perkongsian semua adalah hakikatnya kiamat hanya ALLAH SWT sahaja yang mngetahui.Hal ini sudah terkandung dalam Surah Al-Araf ayat 187.Juga perkongsian tentang 5 kunci perkara ghoib iaitu :
-hanya ALLAH yang tahu bila di turunkan hujan
-hanya ALLAH yang tahu bila di tentukan kehidupan di alam rahim
-hanya ALLAH yang tahu di mana kita mati
-hanya ALLAH yang tahu apa yang berlaku hari esok
-hanya ALLAH yang tahu bila berlakunya kiamat

Konklusi dari penceramah,seharusnya perlu tahu apakah tanda2 kiamat kecil n kiamat besar & seharusnya sentiasa mengingati MATI kerna orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingati MATI.^-^







Ingin aku kongsikan sedikit ucapan & kata2 semngat dari para pemimpin untuk seluruh mahasiswa & anak muda Malaysia sempena Tahun baru 2012 :

 "Salam.. kepada mahasiswa @ anak muda.Pemangkin perubahan,pewaris perjuangan..semoga tirai 2012 membawa kemantapan iman, kekuatan intelektual serta dinamisme dan komitmen dalam amal. Ayuh berikan yg terbaik di tahun 2012 ini.. moga nanti agama,bangsa dan negara bangga dgn kecemerlgn anda"
- YB Fuziah Salleh..

"Selamat menyambut tahun baru. Saya berdoa mahasiswa akn terus matng dan rasional. Melihat semua sudut dn perspektif. Sama2 kita bina negara yg maju bukn hnya dr segi ekonomi dn kebndaan tetpi juga dr segi nilai idea dn akhlak.. ikhlas dari sy sempna 2012"
-YB Khairi Jamaludin

"Selamat tahun baru kpd semua, mudah2an hasrat menimba ilmu dpt dteruskn tnpa gnguan,negara terus makmur dan maju utk menmpung keperluan graduan dan graduan terus mjdi faktor kritikal memaju dan mnjayakn negara"
- YB Khaled Nordin

"Happy New year 2012, tahun bermula zaman baru utk generasi baru msia yg berhak utk tentukn halatuju kehidupn msia.. mahasiswa adlh nadi, sentiasa segar dan mhhidupkn harapan baru!"
- Yb Azan

"Selamt menyambut 2012: tahun penghakupayaan org muda. Bangkitlahpotensi sbnr dlm seluruh spektum kehidupn- ilmu,kemhirn,bakat,hak & partisipasi"
– YB Saifuddin Abdullah


Wallahualam...^-^

No comments:

Post a Comment